Kto przypilnuje jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych?

Co przewiduje ustawa z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw?

Nowelizacja powierza zadania w zakresie nadzoru nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych wykonywane dotychczas przez Inspekcję Handlową – Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Przekazanie zadań ma na celu zwiększenie efektywności systemu urzędowej kontroli żywności w Polsce, m.in. szybsze eliminowanie produktów o jakości niezgodnej z wymaganiami. W ramach nadzoru nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych w obrocie detalicznym Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych zostanie powierzona również kontrola żywności w restauracjach i działalności cateringowej.

Porady prawne

Jednocześnie istotną zmianą wprowadzaną w ustawie w związku z przejęciem zadań przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych jest wzmocnienie roli nadzorczej Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych nad wojewódzkimi inspektorami jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w zakresie merytorycznego wykonywania przez nich obowiązków ustawowych. Ustawodawca wprowadził uprawnienie Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych do nadzorowania kontroli wykonywanych przez wojewódzkich inspektorów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz wydawania wytycznych i poleceń oraz umożliwił Głównemu Inspektorowi Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych zwracanie się do wojewody o odwołanie wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w przypadku, gdy jego działanie będzie zagrażało prawidłowemu wykonywaniu zadań przez inspekcję.

Ponadto inne, szczegółowe rozwiązania merytoryczne wprowadzane w ustawie dotyczą:

  1. przejęcia przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych kontroli oznakowania wprowadzanych do obrotu produktów genetycznie zmodyfikowanych oraz oznakowania genetycznie zmodyfikowanej żywności;
  2. dodania obowiązku prowadzenia kontroli w zakresie prawidłowości wprowadzania do obrotu i oznakowania materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością;
  3. obowiązania organów administracji rządowej oraz państwowych jednostek organizacyjnych i jednostek samorządu terytorialnego do nieodpłatnego udostępniania danych organom Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, niezbędnych do wykonywania zadań wynikających z przepisów ustawowych;
  4. wskazania wprost, że organy Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz upoważnieni pracownicy w trakcie realizacji zadań podlegają, podobnie jak pracownicy innych inspekcji, ochronie prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych;
  5. umożliwienia wojewódzkiemu inspektorowi jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych wydania nakazu wycofania z obrotu, we wszystkich punktach sprzedaży należących do podmiotu kontrolowanego, całej partii artykułu rolno-spożywczego zafałszowanego, jeżeli stwierdzony rodzaj nieprawidłowości odnosi się do całej partii produkcyjnej.

Ustawa zawiera również przepisy dostosowujące dotyczące przejęcia nieruchomości będących w trwałym zarządzie i wykorzystywanych dotychczas przez wojewódzkie inspektoraty inspekcji handlowej oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przez wojewódzkie inspektoraty jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz analogicznie przejęcia wierzytelności i zobowiązań, postępowań niezakończonych decyzją ostateczną, akt spraw oraz pracowników zatrudnionych na stanowiskach związanych z kontrola jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Wskazani pracownicy, z dniem wejścia w życie ustawy, staną się pracownikami odpowiednio Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych albo wojewódzkiego inspektoratu jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, odpowiadającego właściwością miejscową wojewódzkiemu inspektoratowi inspekcji handlowej, którego pracownikami byli do dnia wejścia w życie ustawy. Ponadto laboratoria Inspekcji Handlowej, wykonujące zadania należące do zadań przejętych przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, staną się laboratoriami Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Kiedy nowe przepisy zaczną obowiązywać?

Nowelizacja wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2020 r., z wyjątkiem niektórych przepisów dostosowujących, które wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia albo z dniem 4 maja 2020 r., oraz z wyjątkiem przepisów modyfikujących przepisy dotyczące ponoszenia opłat za czynności przeprowadzone w ramach kontroli granicznej oraz innej kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, jeżeli w wyniku tej kontroli stwierdzono, że artykuły rolno-spożywcze nie odpowiadają wymaganiom w zakresie jakości handlowej, wynikającym z przepisów o jakości handlowej lub wymaganiom dodatkowym zadeklarowanym przez producenta, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika