Bezrobotny też musi się rozliczyć

30.03.2014
e-prawnik.pl
(fot. e-prawnik.pl)

Nawet w przypadku, gdy nie dostajesz zasiłku z urzędu pracy, możesz być zobowiązany do złożenia rocznego zeznania.

Ustawa o PIT nie wymienia wśród dochodów zwolnionych z podatku zasiłku dla bezrobotnych.

W związku z tym każda osoba, która jest (lub była) zarejestrowana w urzędzie pracy i otrzymywała w 2013 roku zasiłek dla bezrobotnych, ma obowiązek złożyć zeznanie podatkowe.

Jest to konieczne nawet wtedy, gdy dostawaliśmy zasiłek przykładowo przez dwa miesiące, a więc jego suma nie przekroczyła w zeszłym roku kwoty wolnej od podatku (3.091 zł).

W takiej sytuacji podatek do zapłaty wyniesie co prawda 0 zł, lecz PIT trzeba wypełnić. Inaczej narazimy się na karę, która grozi za niezłożenie deklaracji.

Urząd wyliczy wszystko za ciebie

Osoby bezrobotne, które dostawały w 2013 roku zasiłek, powinny otrzymać z urzędu pracy do końca lutego 2014 r. informację o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Na podstawie tego dokumentu należy wypełnić zeznanie podatkowe - będzie to PIT-37 (ewentualnie PIT-36).

Należy tutaj zwrócić uwagę, że w formularzu nie znajdziemy rubryki, w której taki zasiłek byłby wprost wymieniony. W przypadku PIT-37 bezrobotni rozliczają go zatem w części C zeznania podatkowego (dochody/straty ze źródeł przychodów). Kwotę zsumowanych zasiłków otrzymanych z urzędu pracy wpisujemy w wierszu nr 5. Chodzi o rubrykę: inne źródła niewymienione w wierszach od 1 do 4.

Kiedy składać PIT, gdy nie było zasiłku?

Pamiętajmy, że rozliczenia PIT za 2013 rok dokonują podatnicy, którzy w poprzednim roku uzyskali jakieś dochody bądź przychody.

Bezrobotny musi więc rozliczyć się przykładowo wtedy, gdy został zwolniony z pracy na początku zeszłego roku, następnie zarejestrował się w urzędzie pracy, lecz nie przyznano mu prawa do zasiłku dla bezrobotnych.

W takiej sytuacji – również do końca lutego – podatnik dostanie informację PIT-11 od byłego pracodawcy i na jej podstawie wypełni roczne zeznanie.

Jeśli po utracie pracy bezrobotny dostał jednak zasiłek, otrzyma dwa formularze PIT-11. Jeden z urzędu pracy, drugi od byłego szefa. Wówczas informacje z obu dokumentów wpisujemy w jednym zeznaniu podatkowym.

Korzystniej będzie rozliczyć się wspólnie

Bezrobotni mogą oczywiście korzystać z ulg podatkowych. Ponadto warto zastanowić się w takiej sytuacji nad wspólnym rozliczeniem z małżonkiem. Taka forma jest opłacalna przede wszystkim w sytuacji, gdy jedna osoba zarabia na całą rodzinę, a druga nie zarabia i zajmuje się domem.

Będzie to opłacalne również wtedy, gdy istnieje duża rozbieżność między dochodami małżonków. Przy wspólnym rozliczeniu podatek obliczany jest w podwójnej wysokości, ale od połowy łącznych dochodów małżonków.

Komentarze: Bezrobotny też musi się rozliczyć


Dodaj komentarz