Prostsza procedura wydawania dowodów osobistych

Rada Ministrów znowelizowała rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty.

Nowelizacja ma na celu usprawnienie procedury wydawania dowodów osobistych.

W nowelizacji rozporządzenia założono, że wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można składać w organie gminy właściwym dla czasowego pobytu wnioskodawcy. Będzie też można skorzystać z pośrednictwa tego organu w procesie uzyskiwania dowodu osobistego. Zaproponowano takie przepisy, gdyż wnioskodawca często nie może osobiście zgłosić się do właściwego organu gminy, aby złożyć wniosek o wydanie dowodu.

Porady prawne
Dotyczy to przede wszystkim osób osadzonych w zakładach karnych, chorych przebywających w domach opieki społecznej itp.

Zmieniono zasady dotyczące fotografii na dowodach osobistych. Osoby z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku (niedowidzące i niewidome) będą mogły dołączyć do wniosku swoje zdjęcia w okularach z ciemnymi szkłami. Osoby noszące nakrycia głowy, zgodnie z zasadami swojego wyznania, będą mogły dołączyć swoje fotografie w tych nakryciach głowy.

Transmisja danych w formie elektronicznej

Dane osobowe zawarte w części A formularza oraz skanowaną fotografię i podpis wnioskodawcy, organ gminy będzie przekazywał wytwórcy dowodu osobistego poprzez teletransmisję danych w formie dokumentu elektronicznego. Gdyby nie było to możliwe, organ gminy przekaże dane osobowe zawarte w części A formularza na nośniku magnetycznym do właściwego wojewody.

Wyeliminowano uciążliwy dla rodziców lub opiekunów osoby małoletniej obowiązek dwukrotnego stawiania się z nią do organu gminy, aby mogła złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, a następnie dokument odebrać. Kiedy rodzice (opiekunowie) własnym podpisem nie będą potwierdzać odbioru dowodu osobistego, ich obecność przy odbiorze tego dokumentu przez osobę małoletnią będzie zbędna.

Zaproponowano także wykreślenie zapisu nakładającego obowiązek zostawiania w urzędzie dowodu osobistego podlegającego wymianie wraz z wnioskiem o wydanie nowego dokumentu. Chodzi o to, aby w okresie oczekiwania na nowy dowód osobisty (ok. miesiąca) wnioskodawcy nie byli pozbawieni dokumentów tożsamości. Jednocześnie zobowiązano organ gminy do wydawania zaświadczenia osobie, która utraciła dowód osobisty.

Przewidziano także zwolnienie obywateli z obowiązku składania odpisów akt stanu cywilnego przy wymianie dowodów osobistych, jeśli dokumenty te znajdują się w dokumentacji dowodowej przechowywanej w gminie.


Michał Włodarczyk

Radca Prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika