Świadczenie usług w innym kraju UE

Jeśli prowadzisz zarejestrowaną działalność usługową (np. jako architekt lub przewodnik) w swoim kraju, możesz świadczyć te usługi również w innym kraju UE i nie musisz w tym celu otwierać oddziału ani zakładać nowej firmy za granicą.

Zasady świadczenia usług w innym kraju Unii Europejskiej

Jest to możliwe w sytuacji, gdy planujesz:

  • tylko czasowo świadczyć tam usługi,
  • świadczyć usługi jedynie dla konkretnego klienta, który mieszka w innym kraju,
  • zbadać rynek, zanim rozwiniesz tam swoją działalność.

W zasadzie powinieneś mieć możliwość świadczenia usług w innym państwie członkowskim UE bez konieczności zastosowania się do wszystkich procedur administracyjnych i przepisów tego państwa (jak np. uprzednie uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności). Może się jednak okazać, że będziesz musiał powiadomić odpowiednie organy publiczne o swoim zamiarze świadczenia usług w tym kraju. Inne pańśtwo musi mieć uzasadnione powody, aby stosować własne wymagania.

Jeśli oferujesz usługi telekomunikacyjne, nadawcze bądź elektroniczne, to będą one zawsze podlegać opodatkowaniu w kraju, którego obywatelem jest nabywca. W przypadku podmiotów niepodlegających opodatkowaniu jest to kraj, w którym mają swoją siedzibę, stały adres lub w którym najczęściej przebywają. W przypadku klientów będących przedstiębiostwami jest to państwo, w którym firma ma siedzibę bądź stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, w którym korzysta z danej usługi.

Jednakże nie możesz z wyprzedzeniem zakładać, iż w danym kraju będziesz miał prawo do świadczenia usług bez założenia tam działalności gospodarczej. To, czy możesz tam świadczyć same usługi, będzie zależało przede wszystkim od tego, jak często, przez jaki czas i jak regularnie planujesz to robić.

Ponadto w niektórych sektorach mogą obowiązywać inne zasady, np. w przypadku takich usług jak:

  • usługi finansowe,
  • usługi w zakresie opieki zdrowotnej, które mogą świadczyć wyłącznie osoby wykonujące regulowane zawody medyczne,
  • prywatne usługi ochroniarskie,
  • usługi związane z hazardem,
  • usługi notarialne,
  • usługi świadczone przez agencje pracy tymczasowej,
  • usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne.

Jeśli chcesz zarejestrować firmę w innym kraju UE, obowiązuje Cię wymóg przestrzegania przepisów tego kraju dotyczących założenia czy rejestracji spółki zależnej, oddziału bądź agencji oraz większości przepisów tego kraju dotyczących zakładania działalności gospodarczej, w tym spełnienie wymogu uznania kwalifikacji zawodowych i uzyskania niezbędnych zezwoleń. Zgodność z krajowymi, europejskimi i międzynarodowymi normami również może być wymagana.

Informacji o tym, jak postąpić w konkretnym przypadku, udziela pojedynczy punkt kontaktowy w pańśtwie, w którym podmiot zamierza świadczyć usługi.

Pojedyncze punkty kontaktowe udzielają informacji w języku urzędowym kraju, w którym się znajdują. Wiele z nich udostępnia informacje też w innych językach. Zakres informacji i usług oferowany w poszczególnych punktach kontaktowych może być różny.

Równe traktowanie klientów w całej UE

Przepisy UE zakazują traktowania usługobiorców w sposób dyskryminujący ze względu na obywatelstwo lub kraj zamieszkania. Oznacza to, że:

  • z założenia masz prawo do korzystania z usług przedsiębiorstw z siedzibą w innych krajach UE;
  • nie możesz odmówić potencjalnym klientom z innych krajów UE dostępu do swoich usług lub świadczyć im je na innych warunkach, chyba że masz ku temu ważne powody.

Jeżeli prowadzisz sprzedaż produktów przez internet, to nie możesz odmówić ich dostawy nabywcom z innych krajów UE, chyba że masz ważne powody. Żeby uniknąć nieporozumień, na swojej stronie internetowej powinieneś zamieścić zrozumiałe informacje o wszelkich ewentualnych ograniczeniach dostaw.

Jeśli w celu świadczenia usługi na rzecz klienta za granicą musisz wyjechać do innego pańśtwa, być może poniesiesz dodatkowe koszty, np. z tytułu magazynowania lub dopełnienia procedur administracyjnych. Takie dodatkowe koszty mogłyby uzasadniać wyższe ceny dla klientów zagranicznych.

Dowiedz się, na czym polega dyskryminacja

Jeśli obawiasz się, że sprzedawca bezprawnie Cię dyskryminuje albo że Ty sam stosujesz dyskryminujące praktyki wobec swoich klientów, to możesz uzyskać potrzebne informacje od odpowiedniego punktu kontaktowego w swoim państwie.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika