Wykupiony transport w dobie koronawirusa...

Co może zrobić konsument z biletem na transport, w razie rezygnacji z podróży, odwołanych lotów czy niedziałającej komunikacji?



Mam wykupione bilety lotnicze do Argentyny w kwietniu. Czy mogę zrezygnować z lotu i czy dostanę pełny zwrot pieniędzy?

Nie istnieją przepisy regulujące rezygnację z lotu przez pasażera z powodu siły wyższej (epidemii). Oznacza to, że zasady, na podstawie których konsument może odstąpić od umowy, są uregulowane przez ogólne warunki przewozu danej linii lotniczej lub przepisy ogólne prawa cywilnego danego kraju. Może to się wiązać z potrąceniem opłaty za rezygnację. Konsument ma prawo otrzymać zwrot opłat pozataryfowych (paliwowej i lotniskowej). W przypadku tanich przewoźników opłata za rezygnację zwykle przewyższa te opłaty. Natomiast w przypadku regularnych przewoźników zwrot zwykle się opłaca.

Kupiłem bilety lotnicze do Anglii, ale lot został odwołany przez przewoźnika. Czy otrzymam zwrot całości kosztów za bilet?

Jeżeli linia lotnicza odwoła lot, wówczas pasażerowie mogą liczyć na pełen zwrot kosztów. Zwrot powinien nastąpić w terminie siedmiu dni w formie wybranej przez pasażera – przelew, gotówka, czek.

W Internecie czytałem, że można uzyskać odszkodowania z tytułu odwołanego lotu. Czy w związku z tym, że mój lot do Mediolanu został odwołany, mogę się o nie starać?

Najpewniej przewoźnik odwołał lot do Mediolanu z powodu epidemii, która obecnie sieje spustoszenie na terenie północnych Włoch. W związku z tym przewoźnik może powołać się na wybuch epidemii w miejscu docelowym jako na nadzwyczajną okoliczność, która zwalnia go z obowiązku odszkodowawczego.

Kupiłam przelot w dwie strony. Na miejsce doleciałam bez problemu, ale lot powrotny został odwołany z powodu zamknięcia lotnisk. Czy przysługuje mi zwrot pieniędzy?

Tak. Ale tylko i wyłącznie za lot powrotny, który został odwołany.

Przewoźnik odwołał mój lot do Bolonii wskutek wybuchu epidemii. Czy jeśli nie chcę zwrotu pieniędzy, mogę żądać nowego planu podróży? W tabeli opłat na stronie przewoźnika widzę, że koszt zmiany planu podróży to kilkadziesiąt euro.

Tak, można się domagać zmiany planu podróży, by dolecieć na porównywalnych warunkach do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie. Jeśli lot jest odwołany, usługa taka nie może być odpłatna. Tabela opłat dostępna na stronach przewoźników odnosi się do zmiany dat lotów, które nie są odwoływane. Przewoźnicy często pozwalają modyfikować bilety lotnicze i za to mogą pobierać opłaty.

Zakupiłem bilet przez pośrednika biletowego na lot do Wenecji. Lot został odwołany. Przewoźnik obiecał zwrócić mi pieniądze. Czy prawdą jest, że zwrot środków obejmuje także prowizję pośrednika?

Zgodnie z treścią wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości C 601/17 z 12 września 2018 r, pasażerowi należy się zwrot pełnej kwoty uiszczonej w związku z lotem, w tym opłaty uiszczonej na rzecz podmiotu pośredniczącego między pasażerem a przewoźnikiem. Wyjątek stanowi sytuacja, w której przewoźnik nie wiedział o pobieranej prowizji. Wtedy konsument może otrzymać jedynie zwrot ceny biletu, tj. kwoty, która została przekazana przez pośrednika liniom lotniczym.

Mam wykupiony miesięczny bilet komunikacji miejskiej, ale od połowy miesiąca nie korzystam z tych usług, ponieważ pracuję z domu. Czy należy mi się zwrot chociaż części poniesionej opłaty.

Każdy przewoźnik stosuje własne zasady refundacji niewykorzystanych biletów, co może przybierać formę zawieszenia ich ważności, oddania pełnej ceny za niewykorzystany okres, czy zwrotu środków na nośniki elektroniczne. Proponujemy zapoznać się z tymi zasadami u swojego przewoźnika.

Źródło: uokik.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika