Udzielamy porad prawnych przez internet już od 15 lat!

Bezpłatna, błyskawiczna wycena. Sprawdź bez zobowiązań!

 Zadaj pytanie

Jak zgłosić utratę dowodu osobistego?

27.03.2019
www.sxc.hu
(fot. www.sxc.hu)

W połowie marca pierwsze osoby odebrały dowody z warstwą elektroniczną. Podpowiadamy co zrobić, jeśli nowy dokument zniknie w nieoczekiwanych okolicznościach…

E-dowód 

Wszyscy, którzy wniosek o nowy dowód osobisty złożą 4 marca lub później, po kilkunastu dniach odbiorą dowód z warstwą elektroniczną, czyli e-dowód.

Jeśli Twój dowód jest nadal ważny, NIE musisz go wymieniać. Jeżeli mimo to, chcesz mieć e-dowód – możesz o niego zawnioskować online lub w urzędzie (od 4 marca). Za wymianę nic nie zapłacisz.
Korzystanie z warstwy elektronicznej nie jest obowiązkowe. 

E-dowód to nie to samo co „dowód w komórce”. E-dowód to plastikowy blankiet z warstwą elektroniczną. W komórce możesz zainstalować aplikację mObywatel i tam mieć dostęp do danych z dowodu przez swój smartfon.

(Chyba) zgubiłem e-dowód. Co zrobić?

Jeśli właścicielowi e-dowodu przytrafi się zgubienie dokumentu, będzie miał czas na oddech i spokojne poszukiwanie dokumentu.  E-dowód będzie można zawiesić! Co to oznacza w praktyce?

Dzisiaj jest tak, że jeśli zgubiłaś/eś dowód… lub wydaje Ci się, że zgubiłaś/eś – dla własnego bezpieczeństwa – powinnaś/powinieneś to natychmiast zgłosić. Nie musisz iść do urzędu, możesz to zrobić przez Internet. Urzędnik od razu po otrzymaniu zgłoszenia, unieważnia dowód. W związku z tym, jeśli nawet po kilku dniach znajdziecie zgubę, to i tak będziesz musiała/musiał wyrobić nowy dowód.

Unieważnienie dowodu na Policji – zmiany w przepisach

Jeśli jesteś ofiarą przestępstwa - ktoś ukradł Ci portfel, w którym miałeś dokumenty - musisz iść na Policję, by unieważnić dowód. Do niedawna konieczna była też wizyta w urzędzie. Już nie jest.

Do tej pory - a dokładnie do 4 marca - było tak, że samo zgłoszenie na Policji nie wystarczyło, by odpowiedni zapis o unieważnieniu trafił do Rejestru Dowodów Osobistych (RDO). Konieczne było oddzielne zgłoszenie w urzędzie. Można to było zrobić online za pośrednictwem usługi "Zgłoś utratę dowodu osobistego" lub osobiście - w urzędzie.

Urząd już wie...

Twój dowód osobisty został ukradziony? Wystarczy, że zgłosisz to na policji. Nie musisz wtedy zgłaszać utraty dokumentu w urzędzie gminy. Dowód zostanie unieważniony z dniem zgłoszenia na policji. 

Teraz jest łatwiej. Jeśli zgłosisz kradzież dowodu na policji, informacja na ten temat od razu pojawia się w Rejestrze Dowodów Osobistych. To zaś oznacza, że nie musisz iść do urzędu. Urząd już wszystko wie. Mała zmiana, a cieszy. 

Możesz unieważnić każdy swój dowód — zarówno e-dowód, jak i dowód wydany przed 4 marca 2019 roku.

Jeśli Twój dowód zaginął, nikt go nie ukradł, po prostu nie możesz go znaleźć – skorzystaj z wciąż działającej e-usługi  "Zgłoś utratę dowodu osobistego"Twój dowód osobisty zaginął lub został uszkodzony? Zgłoś to jak najszybciej w urzędzie gminy albo przez internet. Jeżeli jesteś za granicą, zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu w konsulacie (osobiście, listownie, faksem). Po zgłoszeniu urzędnik unieważni twój dowód.

Kluczowe 14 dni e-dowodu

Jeśli odbierzesz e-dowód, a Twój nowy dokument kiedyś gdzieś się zawieruszy, będziesz miał czas na oddech i spokojne poszukiwania. E-dowód można zawiesić na 14 dni. Jeżeli zatem myślisz, że twój dowód jeszcze się odnajdzie, skorzystaj z usługi "Zgłoś lub cofnij zawieszenie swojego dowodu osobistego". Możesz czasowo zawiesić swój dowód i wycofać jego zawieszenie, kiedy go znajdziesz. Z tej usługi możesz skorzystać, wyłącznie, jeśli zaginiony dowód jest e-dowodem wydanym po 4 marca 2019 roku.

Jeśli więc będziesz szczęśliwym posiadaczem e-dowodu, dostaniesz możliwość czasowego zawieszenia dokumentu. Każdy, kto nie będzie wiedział, gdzie jest jego e-dowód – jednocześnie licząc na to, że go znajdzie – będzie mógł zawiesić dowód na 14 dni. Jeżeli w tym czasie nie cofnie zawieszenia, dowód zostanie automatycznie unieważniony. Jeśli zaś zawieszenie zostanie cofnięte w ciągu dwóch tygodni, e-dowód znowu będzie ważny. Wnioski o zawieszenie i odwieszenie e-dowodu będzie można złożyć zarówno w urzędzie, jak i przez Internet.

Zgłoszenie utraty dowodu w urzędzie

Kto może zgłosić utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego?

Każdy, kto zgubił swój dowód osobisty, kogo dowód został skradziony albo uległ uszkodzeniu.

Jeżeli twój dowód osobisty został ukradziony, wystarczy, że zgłosisz to na policji. Nie musisz wtedy zgłaszać utraty dokumentu w urzędzie gminy. Dowód zostanie unieważniony z dniem zgłoszenia policji.

Co zrobić?

  1. Zbierz wszystkie potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co przygotować.
  2. Złóż formularz w urzędzie gminy. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie złożyć formularz.

Kiedy już zgłosisz utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego — złóż wniosek o nowy dowód. Sprawdź, jak uzyskać nowy dowód osobisty.

Gdzie złożyć formularz?

W dowolnym urzędzie gminy.

Usługa jest bezpłatna.

Co przygotować?

Ile trzeba czekać?

Urzędnik od razu unieważni twój dowód osobisty. Dostaniesz zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu.

Zatrzymaj je — może ci się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.

Zaświadczenie, które dostaniesz od urzędnika, nie jest dokumentem tożsamości.

Zgłoszenie utraty dowodu przez internet

Jeżeli chcesz zgłosić utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego przez internet — potrzebujesz profilu zaufanego (eGO). Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć.

Jeśli masz w swoim dowodzie wgrany dodatkowo kwalifikowany podpis elektroniczny od prywatnego dostawcy, skontaktuj się z tym dostawcą. Usługa nie unieważni tego podpisu.

Kto może zgłosić utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego?

Każdy, kto zgubił dowód osobisty, kogo dowód został skradziony albo uległ uszkodzeniu.

Jeżeli twój dowód osobisty został ukradziony, wystarczy, że zgłosisz to na policji. Nie musisz wtedy zgłaszać utraty dokumentu w urzędzie gminy. Dowód zostanie unieważniony z dniem zgłoszenia policji.

Co zrobić?

  1. Kliknij przycisk "Wyślij zgłoszenie".
  2. Przeniesiesz się na stronę login.gov.pl.
  3. Zaloguj się profilem zaufanym.
  4. Wybierz, co chcesz zgłosić — utratę albo uszkodzenie dowodu. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze twojego dowodu — dowiesz się, gdzie masz dostarczyć dowód (do urzędu, który go wydał).
  5. Kliknij przycisk "Unieważnij dowód".
  6. System przekieruje cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl.
  7. Wykorzystaj profil zaufany i potwierdź unieważnienie kodem SMS, który dostaniesz na numer telefonu przypisany do twojego profilu zaufanego.
  8. Status twojego dowodu od razu się zmieni w Rejestrze Dowodów Osobistych.
  9. Na swoją skrzynkę ePUAP dostaniesz zaświadczenie o zgłoszeniu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
  10. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu — zanieś dowód do urzędu albo wyślij pocztą.

Teraz będziesz potrzebować nowego dowodu — złóż wniosek o jego wydanie. Nowy dowód otrzymasz po unieważnieniu zgłoszonego dokumentu. Pod tym linkiem sprawdzisz, czy twój dowód już został unieważniony.

Usługa jest bezpłatna.

Co przygotować?

Dowód osobisty — jeśli zgłaszasz, że jest uszkodzony.

Ile trzeba czekać?

Dokument zostanie unieważniony od razu, gdy zgłosisz jego utratę albo uszkodzenie. Nawet jeśli zrobisz to w dzień, w którym urząd nie pracuje, albo w nocy. Unieważnienie dowodu osobistego nie wymaga działania urzędnika — system sam zweryfikuje twoje dane. Po zgłoszeniu od razu dostaniesz zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu. Znajdziesz je w swojej skrzynce ePUAP.

Zatrzymaj zaświadczenie — może ci się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.

Zaświadczenie, które otrzymasz na skrzynkę ePUAP, nie jest dokumentem tożsamości.

Zgłoszenie utraty dowodu za granicą

Kto może zgłosić utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego?

Każdy, kto zgubił swój dowód osobisty, kogo dowód został skradziony albo uległ uszkodzeniu.

Co zrobić?

  1. Zbierz wszystkie potrzebne dokumenty. 
  2. Złóż formularz w najbliższym polskim konsulacie. 
  3. Formularz możesz wysłać też do najbliższego polskiego konsulatu pocztą lub faksem.

Uszkodzony dowód wyślij pocztą albo zanieś do konsulatu.

Kiedy już zgłosisz utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego — złóż wniosek o nowy dowód.

Gdzie złożyć lub wysłać formularz?

Złóż go w najbliższym polskim konsulacie albo tam go prześlij. Sprawdź adres konsulatu w kraju, w którym jesteś.

Usługa jest bezpłatna.

Co przygotować?

  • formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu — wydrukuj go i wypełnij albo poproś o niego w konsulacie, a następnie wypełnij,
  • dowód osobisty — jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu,
  • inny dokument tożsamości, na przykład paszport — jeśli go masz.

Jeśli składasz formularz pocztą lub faksem, przygotuj tylko:

  • formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu,
  • swój dowód osobisty — jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu.

Ile trzeba czekać?

Twój dowód osobisty będzie unieważniony najszybciej, jak to możliwe. Konsul przekaże sprawę do urzędu gminy, który wydał twój dowód. Kiedy urząd dostanie zgłoszenie — od razu go unieważni. 

Jeżeli zgłosiłeś utratę osobiście w konsulacie — dostaniesz zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu osobistego.
Jeżeli wysłałeś formularz pocztą lub faksem — koniecznie zaznacz w formularzu, że chcesz dostać zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu, na przykład pocztą.

Zatrzymaj zaświadczenie — może ci się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.

Zaświadczanie, które dostaniesz od urzędnika, nie jest dokumentem tożsamości.

Nadal trzeba poinformować bank!

Kradzież lub zagubienie dowodu osobistego zgłoś też w dowolnym banku. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed ewentualną próbą oszustwa. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.

Zgłoś więc utratę dowodu w banku, nawet jeśli nie masz konta bankowego. Sprawdź listę banków, w których możesz zgłosić utratę dowodu.

E-usługi e-dowodu

O e-dowód będzie można wnioskować (od 4 marca) tradycyjnie – w urzędzie oraz przez Internet. Wraz z e-dowodem na stronie www.gov.pl pojawiły się nie tylko zmodyfikowane, ale i nowe e-usługi. Od 4 marca – online – można m.in.:

  • uzyskać dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego;
  • zgłosić lub cofnąć zawieszenie dowodu osobistego;
  • zgłosić utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód;
  • zgłosić lub cofnąć zawieszenie dowodu osobistego dziecka lub innej osoby.

8 marca doszły kolejne e-usługi:

  • zgłoszenie utraty albo uszkodzenia dowodu osobistego dziecka lub podopiecznego;
  • sprawdzenie, czy dowód osobisty jest unieważniony lub zawieszony;
  • sprawdzenie swoich danych w Rejestrze Dowodów Osobistych.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1464, z późn. zm.);
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2015 r. poz. 212, z późn. zm.).


Komentarze: Jak zgłosić utratę dowodu osobistego?


Dodaj komentarz

Porady prawne online - bezpłatna wycena!

Bezpłatna, błyskawiczna wycena. Sprawdź bez zobowiązań!

 Zapytaj prawnika