Ustalone opłaty za pobyt dziecka w świetlicy czy mieszkanie w bursie

14 kwietnia 2005 r. roku wchodzi w życie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach.

Rozporządzenie określa:
1) rodzaje i szczegółowe zasady działania publicznych:
a) placówek oświatowo-wychowawczych,
b) młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodków wychowawczych dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania,
c) ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
d) placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
zwanych dalej "placówkami";
2) warunki pobytu dzieci i młodzieży w placówkach;
3) wysokość i zasady odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w placówkach.

Porady prawne

Co należy rozumieć pod pojęciem „placówki oświatowo-wychowawcze”?

Placówkami oświatowo-wychowawczymi są placówki wychowania pozaszkolnego: pałace młodzieży, młodzieżowe domy kultury, międzyszkolne ośrodki sportowe, ośrodki politechniczne, ogniska pracy pozaszkolnej, ogrody jordanowskie i pozaszkolne placówki specjalistyczne; a także szkolne schroniska młodzieżowe: całoroczne i sezonowe.

Natomiast placówka wychowania pozaszkolnego realizuje zadania edukacyjne, wychowawcze, kulturalne, profilaktyczne, opiekuńcze, prozdrowotne, sportowe i rekreacyjne przez:
1) prowadzenie zajęć wspierających rozwój dzieci i młodzieży, mających na celu:
a) rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, doskonalenie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy,
b) kształtowanie umiejętności spędzania czasu wolnego,
c) kształtowanie poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur,
d) przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym;
2) organizowanie:
a) imprez, w szczególności przeglądów, wystaw, festiwali,
b) wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży,
c) działań alternatywnych wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniami i niedostosowaniem społecznym;
3) realizowanie programów edukacyjnych i profilaktyczno-wychowawczych.

Do zadań szkolnego schroniska młodzieżowego należy:
1) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży krajoznawstwa i różnych form turystyki jako aktywnych form wypoczynku;
2) prowadzenie poradnictwa i informacji krajoznawczo-turystycznej;
3) zapewnienie dzieciom i młodzieży oraz ich opiekunom tanich miejsc noclegowych;
4) zapewnienie opieki i wychowania dzieciom i młodzieży przebywającym w schronisku.
Placówki oświatowo-wychowawcze prowadzą działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówki, w których nie są przewidziane ferie szkolne. Szkolne schroniska młodzieżowe sezonowe prowadzą działalność w niektórych okresach roku kalendarzowego, w tym w okresie ferii szkolnych oraz w dniach wolnych od nauki.

Jakie jeszcze instytucje regulowane są postanowieniami omawianego rozporządzenia?

Chodzi między innymi o młodzieżowe ośrodki wychowawcze (prowadzone dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania i resocjalizacji jako resocjalizacyjno-wychowawcze, a dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim jako resocjalizacyjno-rewalidacyjne), młodzieżowe ośrodki socjoterapii (prowadzone dla dzieci i młodzieży, które z powodu zaburzeń rozwojowych, trudności w uczeniu się i zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym mogą być zagrożone niedostosowaniem społecznym lub uzależnieniem i wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania oraz specjalistycznej pomocy psychoedukacyjnej).

Ów nowy akt dotyczy zatem nie tylko opłat i w ogóle obowiązku ich dokonywania. Reguluje także kwestie organizacyjne wymienionych przez siebie instytucji. Reguluje bowiem sposób działania poszczególnych rodzajów placówek, ich czas pracy - obowiązkowy w pracy z młodzieżą. Sposób pracy z młodymi i dziećmi.

Rozporządzenie to może okazać się także interesujące dla rodziców, którzy swoje pociechy wysyłają do szkół poza miejsce zamieszkania. Akt ten bowiem dotyczy także placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, czyli burs i domów wczasów dziecięcych.

Bursa zapewnia opiekę i wychowanie uczniom gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży, z wyjątkiem szkół policealnych, w tym uczniom wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania.

Obowiązki nałożone na bursę wynikają wprost z tego rozporządzenia, gdyż zgodnie z jego treścią bursa zapewnia wychowankom całodobową opiekę, warunki do nauki, pomoc w nauce, warunki do rozwijania zainteresowań, warunki umożliwiające uczestnictwo w kulturze, sporcie i turystyce.

Bursa ma ponadto obowiązek współpracy w realizacji tych zadań z rodzicami, czy też prawnymi opiekunami wychowanka, a także ze szkołą, do której uczęszcza wychowanek oraz z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi.

Rozporządzenie wprowadza dla wszystkich instytucji, których dotyczy pojęcie i swoistą instytucję „grupy wychowawczej” - oczywiście nie będące żadną nowością - która jest podstawową formą organizacyjną pracy z dziećmi.

Akt ten ponadto, aby zagwarantować pewne minimum komfortu pracy, a ponadto dać szansę na rozwijającą pracę z młodzieżą przyjmuje także granice „ilościowe” co do składu takich grup wychowawczych w poszczególnych instytucjach. Warto zatem zapoznać się z tymi regulacjami, choćby po to, aby znać sytuację, jaką przepisy gwarantują naszym dzieciom, gdy oddajemy je pod opiekę de facto obcym ludziom.

Oczywiście nie ma przeszkód, aby rodzice (prawni opiekunowie) dzieci i młodzieży przebywających w omawianych instytucjach przebywali tam razem z nimi. Jednak w takiej sytuacji rodzice mają obowiązek wnieść opłatę za posiłki w stołówce, równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie, ustalanych przez dyrektora konkretnej instytucji, czy też opłatę za zakwaterowanie w bursie w wysokości do 50 % kosztu utrzymania miejsca; do kosztu tego nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i wydatków pochodnych od tych wynagrodzeń.

Jednak opłaty powyższe nie mogą przekraczać łącznie 25 % wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia a należy je wnieść z góry do 15. dnia każdego miesiąca.

Ile zatem możesz zapłacić za pobyt Twojego dziecka w schronisku młodzieżowym?

Opłaty za korzystanie z miejsc noclegowych w szkolnym schronisku młodzieżowym przez dzieci, młodzież i ich opiekunów, od osoby za dobę, nie mogą przekraczać następujących kwot:

  1. w pokojach jedno- i dwuosobowych z łazienkami - 65 zł,

  2. w pokojach większych niż dwuosobowe, z łazienkami - 50 zł,

  3. w pokojach nie większych niż czteroosobowe - 25 zł,

  4. w pokojach większych niż czteroosobowe - 20 zł.

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. 2005 r., Nr 52, poz. 467).


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika