Zwrot kwot wydanych na zakup kas online

11 lipca br. Minister Finansów wydał objaśnienia objaśnienia podatkowe dotyczące zasad odliczania (zwrotu) od podatku należnego kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących on-line. w niniejszej poradzie przedstawiono najważniejsze ich tezy.

Objaśnienia te mają za zadanie przedstawienie kwestii dotyczących możliwości dokonywania przez podatników odliczeń (zwrotów) kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących on-line po 1 maja 2019 r. Należy tu przypomnieć, że ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów (objaśnienia podatkowe) wydawane na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 14n § 4 pkt 1 tej  ustawy zastosowanie się przez podatnika wdanym okresie rozliczeniowym do objaśnień podatkowych powoduje objęcie go ochroną przewidzianą w art. 14k- 14m tej ustawy.

Przepisy podatkowe

Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy - Prawo o miarach - zwana dalej „ustawą wprowadzającą”. Ustawa ta wprowadza do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - zwanej dalej „ustawą o VAT” zmiany w zakresie kas rejestrujących.

Ustawa wprowadzająca zakłada m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach - obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Kasy on-line wyposażone są w nowe funkcjonalności umożliwiające, oprócz zapisu w pamięci fiskalnej i chronionej kasy, również przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni danych rejestrowanych przy ich użyciu z prowadzonej ewidencji oraz danych o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas do systemu teleinformatycznego - Centralnego Repozytorium Kas.

Sposób i tryb dokonywania odliczenia zawierają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. poz. 820), dalej: rozporządzenie w sprawie odliczeń. 

Ogólne zasady odliczania

Zmieniony zapis art. 111 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że prawo do uzyskania kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, dalej: „ulga”, przysługuje podatnikom, u których:

  1. powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji w obowiązujących terminach przy zastosowaniu kas online;
  2. nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kas online oraz dotychczas nie używali żadnych kas rejestrujących.

Zgodnie ze zmienioną regulacją podatnicy będą mogli odliczyć od podatku VAT „ulgę” na zakup kas nabytych w związku z:

  1. powstaniem obowiązku i rozpoczęciem prowadzenia ewidencji lub
  2. dobrowolnym rozpoczęciem prowadzenia ewidencji i nie stosowaniem dotychczas kas rejestrujących

- w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł (wysokość „ulgi” nie uległa zmianie).

„Ulga” dotyczy zatem tych podatników, którzy po raz pierwszy rozpoczynają prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kas (z wyjątkiem branż zobligowanych do wymiany wskazanych w ustawie wprowadzającej).

Przy tym z art. 111 ust. 4 ww. ustawy wynika, że uznaje się, iż kasa online została zakupiona w związku z powstaniem obowiązku i rozpoczęciem prowadzenia ewidencji, jeżeli zakup nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.

Podatnicy, aby skorzystać z „ulgi” na zakup kas, będą mieć zatem pół roku od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji na zakup pozostałych kas rejestrujących, które są im potrzebne do prowadzenia ewidencji i na te kasy będzie przysługiwała „ulga”.

Regulacja ta będzie miała zastosowanie również do podatników, u których nie powstał obowiązek, a którzy dobrowolnie rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas online i dotychczas nie stosowali kas rejestrujących (również kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii) do prowadzenia ewidencji.

Co istotne, „ulga” przysługuje również tym podatnikom, którzy na podstawie ustawy zostali zobligowani do wymiany dotychczas stosowanych kas, na kasy online. Z „ulgi” mogą zatem skorzystać np. przedsiębiorcy z branży paliwowej, którzy prowadzą już ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, przy zastosowaniu których ewidencjonują sprzedaż benzyny.

Dodatkowo przy ich wymianie nie będą musieli zwracać „ulgi” już wykorzystanej na te kasy (podstawa prawna: art. 145 ust. 3 i art. 6 ustawy wprowadzającej).

Z „ulgi” będą mogli skorzystać także podatnicy, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku.

Ulga”przysługuje tylko na zakup kas on-line.

Z „ulgi” nie będą mogli skorzystać podatnicy, którzy zakupią kasy z elektronicznym bądź papierowym zapisem kopii po 30 kwietnia 2019 r. (podstawa prawna: art. 111 ust. 4 i 5 ustawy wprowadzającej).

Podatnik może skorzystać z „ ulgi ” również w przypadku, gdy zapłata za zakup kasy rejestrującej dokonywana jest w ratach. Warunkiem skorzystania z „ulgi” będzie w tym przypadku zapłacenie wszystkich rat za kasę, ponieważ podstawą do uzyskania ,, ulgi ’’jest dowód zapłaty całej nałeżności zajejzakup.

„ Ulga” nie przysługuje natomiast w przypadku kas, które są używane przezpodatnika na podstawie umów najmu, dzierżawy łub leasingu.

W zmienionych regulacjach zrezygnowano z warunku złożenia przez podatnika przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji oświadczenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tej ewidencji (które było obligatoryjne w poprzednim stanie prawnym).

Podatnik, który będzie ubiegał się o zwrot „ ułgi ”, nie będzie musiał już składać do właściwego naczelnika urzędu skarbowego pisemnego zgłoszenia (oświadczenia).

Sposób odliczania przez podatników czynnych VAT

Odliczenia „ulgi” dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług VAT-7 lub VAT-7K. Kwota ta może zostać wykazana najwcześniej w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy online, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Przykład:

Podatnik kupuje w ciągu 6 miesięcy 7 kas online. Dwie fiskalizuje i rozpoczyna na nich prowadzenie ewidencji w styczniu 2020 r., kolejne po jednej w każdym miesiącu w okresie luty-czerwiec 2020 r., również rozpoczynając na nich ewidencjonowanie.

W związku z tym, za dwie pierwsze kasy „ulgę” może rozliczyć w deklaracji VAT-7 za styczeń 2020 r. (składanej do 25 lutego 2020 r.), a za kolejne kasy w każdym z kolejnych miesięcy: za kasę, na której rozpoczął ewidencjonowanie w lutym 2020 r. w deklaracji VAT-7 za luty 2020 r. itd.

Kwotę „ulgi” rozlicza się według formuły zawartej w deklaracji podatkowej w następujący sposób:

  • w przypadku, gdy kwota wydana na zakup jest niższa bądź równa kwocie podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik pomniejsza kwotę tego podatku o wysokość „ulgi”;
  • w przypadku, gdy kwota „ulgi” jest wyższa od kwoty podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość kwoty „ulgi”, a pozostałą część nierozliczonej „ulgi” może, w tym okresie rozliczeniowym: wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika lub powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy;

Przykład:

U podatnika z dniem 1 grudnia 2019 r. powstał obowiązek rozpoczęcia ewidencji na kasie. Podatnik w listopadzie 2019 r. zakupił kasę online w cenie 1400 zł (netto), ząfiskalizował kasę 30 listopada 2019 r. i rozpoczął ewidencję 1 grudnia 2019 r. W związku z tym ma on prawo do „ulgi” z tytułu zakupu kasy online w wysokości 700 zł.

W deklaracji podatkowej VAT-7 nadwyżka podatku należnego nad naliczonym wynosi 500 zł, w związku z tym podatnik w poz. 54 (kwota podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego) wpisuje 0 zł, w poz. 52 wpisuje 500 zł, a następnie wpoz. 55 pozostałą kwotę odliczenia: 200 zł. Wykazane wpoz. 55 - 200 zł, podatnik może wykazać w deklaracji VAT-7 do zwrotu na rachunek bankowy —poz. 57 lub do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy - poz. 62.

  • w przypadku, gdy za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik kwotę „ulgi” wykazuje: do zwrotu na rachunek bankowy lub powiększa kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

Podstawa prawna: § 3 ust. 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika.

Sposób odliczania przez podatników rozliczających się w formie ryczałtu

Podatnicy rozliczający się w formie ryczałtu świadczący usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą dokonują odliczenia „ulgi” na zakup kas w deklaracji VAT-12, do wysokości wpłaty do urzędu skarbowego.

Gdy kwota „ulgi” jest wyższa od kwoty podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego, pozostałą część kwoty „ulgi” organ podatkowy zwraca na wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (podstawa prawna: § 3 ust. 5 i 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika).

Sposób odliczania przez podatników zwolnionych

W przypadku odliczania „ulgi” na zakup kasy rejestrującej przez podatników zwolnionych, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, zwrot kwoty „ulgi” następuje na wniosek podatnika złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Wniosek o zwrot „ulgi” może być złożony najwcześniej w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej online.

Wniosek może być złożony w dowolnej formie (pisemnej lub wydruk), lecz musi zawierać dane podatnika oraz numer rachunku podatnika na który urząd skarbowy ma dokonać zwrotu oraz (jak każdy wniosek) musi zawierać własnoręczny podpis podatnika.

Do wniosku należy dołączyć kopię faktury zakupu kasy wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za kasę oraz kopię raportu miesięcznego potwierdzającego rozpoczęcie sprzedaży na danej kasie online, a w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób taksówkami - kopię świadectwa legalizacjiponownej taksometru.

Zasady odliczania przez podatników zobligowanych do wymiany kas

W ustawie wprowadzającej, ze względu na wiele sygnałów ze strony służb kontrolnych wskazujących obszary podwyższonego ryzyka występowania nieprawidłowości w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży, w niektórych branżach wprowadzono obowiązek stosowania kas online.

Obowiązkiem tym objęto:

  1. sprzedaż benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych oraz świadczenie usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania) oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów - od 1 stycznia 2020 r.;
  2. świadczenie usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania, a także sprzedaż węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych - od 1 lipca 2020 r.;
  3. świadczenie usług fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych, budowlanych, w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, prawniczych, oraz związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (wyłącznie w zakresie wstępu) - od 1 stycznia 2021 r.

Podatnicy zobligowani do wymiany kas, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot „ulgi” na zakup kas online, przy czym, w przypadku tych podatników za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się odpowiednio dzień:

  • 1 stycznia 2020 r. - podatnicy wymienieni w pkt 1, 
  • 1 lipca 2020 r. - podatnicy wymienieni w pkt 2, 
  • 1 stycznia 2021 r. - podatnicy wymienieni w pkt 3.

Wskazany w przepisie art. 145b ust. 3 ustawy wprowadzającej przypadek stanowi wyjątek od funkcjonującej w poprzednich latach zasady, że ,,ulga” na kasę przysługuje tylko na zakup kas zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. W zmienionym brzmieniu ustawy wskazano, że „ulga” przysługuje podatnikom, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji w obowiązujących terminach.

W przypadku branż objętych obligatoryjną wymianą kas należało wskazać graniczną datę, od której uznawane będzie rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas online w obowiązującym terminie, aby „ulgę” na te kasy można było wykorzystać zgodnie z ogólnymi zasadami.

Za datę rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się datę określoną w art. 145b ust. 3 ustawy wprowadzającej, czyli datę od której powstaje obowiązek stosowania kas on-line dla danej grupy podatników.

„Ulga” dla podatników wskazanych w art. 145b ust. 1 ustawy wprowadzającej (podatnicy zobowiązani do wymiany kas na kasy on-line) przysługuje, gdy zostaną spełnione łącznie dwa warunki:

  • obowiązek wymiany kas wynika z ustawy wprowadzającej,
  • zostanie rozpoczęta ewidencja na kasach online najpóźniej w terminach wskazanych w art. 145b ust. 3 ustawy wprowadzającej, czyli w terminach od których dana grupa podatników ma obowiązek stosowania kas on-line.

Jako wyjątek od ogólnej zasady należy przyjąć, że skoro obowiązek wymiany kas został wskazany okresowo, to również powstanie obowiązku następuje okresowo dla poszczególnych branż, a tym samym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji należy przyjąć - odrębny termin dla każdej z branż.

Dniem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji (granicznym dniem) dla branży gastronomicznej będzie dzień 1 lipca 2020 r., natomiast dla branży budowlanej - 1 stycznia 2021 r. Nawet jeśli podatnik prowadzi działalność w dwóch lub trzech branżach zobligowanych do wymiany kas, dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji - rozumiany jako powstanie obowiązku - w przypadku branż wymienionych w art. 145 ust. 1 ustawy wprowadzającej, będzie liczony zgodnie z powyższą zasadą.

Z „ulgi” nie będą mogli skorzystać podatnicy dobrowolnie wymieniający kasę z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, jeśli nie są podatnikami z brani objętych obowiązkiem stosowania kas on-line na mocy ustawy wprowadzającej. Przykład Podatnikprowadzący sklep odzieżowy dokonuje ewidencji za pomocą kasy z kopią papierową. W miesiącu lipcu 2019 r. kasa ulega uszkodzeniu i podatnik dokonuje zakupu kasy on-line, za pomocą którejjeszcze w miesiącu lipcu 2019 r. rozpoczyna prowadzenie ewidencji. W takim przypadku,, ulga ” na zakup tej kasy nie przysługuje.

Sposób odliczania przez podatników zobligowanych do wymiany kas

Odliczenia „ulgi” na kasę dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy online, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym (podstawa prawna: § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika).

W związku z tym faktyczne odliczenie „ulgi” poprzez wykazanie jej w deklaracji podatkowej może nastąpić w okresie rozliczeniowym, w którym faktycznie zarejestrowano sprzedaż na danej kasie rejestrującej online.

Tożsame wymaganie wynika z rozporządzenia w sprawie odliczeń (§ 4 ust. 3 pkt 2) w zakresie wykorzystania „ulgi” przez podatników zwolnionych, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, gdzie do wniosku o zwrot należy dołączyć m.in. kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy rejestrującej potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży.

Podatnik zobligowany do wymiany kas, który rozpocznie instalowanie kas online przed terminem wskazanym w ustawie (i rozpocznie na nich prowadzenie ewidencji sprzedaży) ma prawo do zwrotu „ulgi” na zakup kas rejestrujących online przed datą graniczną (np. 1 lipca 2020 r.).

Przykład:

Podatnik świadczący usługi naprawy samochodówstosuje kasę z ełektronicznym zapisem kopii. Podatnik ten zgodnie z ustawą o VAT zobowiązany będzie prowadzić ewidencję przy użyciu kas on-łine od 1 stycznia 2020 r. Podatnik dokonuje zakupu kasy w miesiącu czerwcu 2019 r. i rozpoczyna prowadzenie ewidencji za pomocą tej kasy w miesiącu czerwcu 2019 r.

W tym przypadku podatnik będzie mógł wykazać "ulgę" na kasę online, zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, w deklaracji składanej za okres, w którym faktycznie rozpoczął prowadzenie ewidencji sprzedaży na danej kasie, tj. w deklaracji za miesiąc czerwiec 2019 r.

„Ulga” na zakup kasy będzie należna tylko na te kasy, które podlegają wymianie w związku z obowiązkiem użytkowania kas on-lineprzez dane grupy podatników (podstawa prawna: art. 145b ust. 1, 2 i 3 ustawy o VAT).

Przykład:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług fryzjerskich i użytkuje 5 kas z ełektronicznym zapisem kopii. Na podstawie ustawy podatnik ten zobligowanyjest do wymiany tych 5 kas na kasy online do 1 stycznia 2021 r. Podatnik rozszerza działalność i planuje nabyć kolejną 6 kasę online w czerwcu 2020 r.

W związku z tym, że kasa ta nie jest nabywana w związku z wymianą kasy z elektronicznym zapisem kopii na kasę on-line, z tytułu nabycia tej kasy nie może skorzystać z odliczenia ("ulgi").

Podatnik będzie mógł wykazać „ulgę” na kasę online w deklaracji podatkowej (odpowiednio VAT-7 lub VAT-7K), składanej za okres, w którym faktycznie zarejestrował sprzedaż na kasie online i prowadzi na niej ewidencję sprzedaży.

Przykład:

Jeżeli podatnik rozpoczął ewidencję sprzedaży na kasie online wgrudniu 2019 r. - "ulgę" będzie mógł wykazać w deklaracji podatkowej za grudzień 2019 r.

Kasy nabyte lub używane na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o podobnym charakterze

Wprowadzono nowe rozwiązanie pozwalające na stosowanie przez podatników do prowadzenia ewidencji sprzedaży kas rejestrujących używanych na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o podobnym charakterze.

Kasy te na dzień ich nabycia przez wynajmującego (wydzierżawiającego, leasingodawcę itp.) muszą posiadać ważne potwierdzenie Prezesa Głównego Urzędu Miar. Zmiana ta ma charakter rozszerzający w stosunku do regulacji dotąd obowiązujących, ponieważ dopuszcza do stosowania przez podatników również kasy, które zostały wynajęte, wydzierżawione lub oddane w leasing.

Wynajmowaniu mogą podlegać tylko kasy online, natomiast odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy online przysługuje jedynie na nabycie, a nie leasing, dzierżawę lub najem.

Kasa zakupiona w celu jej najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o podobnym charakterze nie spełnia podstawowego wymogu wskazanego w ustawie, tj. nie została zakupiona w związku z powstaniem obowiązku i terminowym rozpoczęciem prowadzenia na niej ewidencji przez podatnika.

By móc skorzystać z możliwości odliczenia „ulgi” na kasę, muszą być spełnione łącznie wszystkie warunki wymienione w ustawie o VAT. W związku z tym „ulga” na zakup tych kas nie przysługuje. Kasa przyjęta w używanie na podstawie ww. umów nie została zakupiona przez podatnika, u którego powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Tak więc, podatnik nie może się ubiegać o zwrot „ ulgi ” na kasę używaną na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o podobnym charakterze, bądź też kasę zakupioną w celu jej wynajmu, dzierżawy, leasingu itp

Zwrot do urzędu skarbowego kwoty wydanej na zakup kas

Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonej w deklaracji lub zwróconej im na wniosek „ulgi” na zakup kas w przypadku, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży:

  1. zakończą działalność gospodarczą, lub
  2. nie poddadzą kas w terminach określonych w rozporządzeniu (nie rzadziej niż co dwa lata) obowiązkowemu przeglądowi technicznemu, lub
  3. trwale zaprzestaną prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu tej kasy, lub 
  4. naruszą obowiązki polegaj ące na zapewnieniu połączenia umożliwiającemu przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas. (podstawa prawna: art. 111 list. 6 ustawy o VAT oraz § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych Icwotprzez podatnika).

Obowiązek zwrotu „ulgi” odnosi się tylko do tych kas, których dotyczyły przypadki wymienione w pkt 2, 3 i 4 powyżej.

Podatnicy czynni VAT: Zwrotu odliczonej lub zwróconej „ulgi” dokonują na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po danym okresie rozliczeniowym, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu.

Podatnicy zwolnieni z VAT (wykonujący czynności wyłącznie zwolnione od podatku, lub u których sprzedaż jest zwolniona od podatku) zwrotu „ulgi” dokonują na rachunek właściwego urzędu skarbowego do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu (podstawa prawna: § 5 ust. 3 rozporządzenia w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących orazzwrotu tych kwotprzez podatnika).

Przykład:

Podatnik zwolniony, który w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedażyprzy zastosowaniu kasy rejestrującej trwale zaprzestałprowadzenie ewidencjiprzy zastosowaniu danej kasy rejestrującej - zamknął punkt sprzedaży w lipcu 2019 r. i kasy tej nie wykorzystuje w innym punkcie sprzedaży - zwraca wykorzystaną ,, ulgę ” na rachunek bankowy urzędu skarbowego w terminie do 31 sierpnia 2019 r.

Wzory objaśnień do deklaracji

W związku z wprowadzeniem nowego systemu odliczania kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących zmianie uległy objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT- 7 i VAT-7K. Nowe objaśnienia określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz.U. poz. 1023).

 

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz.U. poz. 675);
  • ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.);
  • rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz.U. poz. 820); 
  • ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.). 

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika